به گزارش راهبرد معاصر گروهی از معلمان قم مقابل اداره کل آموزش و پرورش برای اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان تجمع کردند. تجمع کنندگان خواستار رسیدگی به درخواستهایشان از جمله اجرای طرح رتبهبندی فرهنگیان شدند. این تجمع در حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و نماینده مردم این شهر در مجلس انجام شد.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت: نظام رتبه بندی معلمان موضوع بسیار مهمی است، که معمولا موضوع گفتگو و مصاحبه های مسئولین قرار گرفته است، اما به نظر می رسد، کمتر در این مورد اظهار نظری که نزدیک به واقعیت باشد، صورت گرفته است.وی افزود: متأسفانه اظهار نظر ها، منطبق بر سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش بیان نمی شود.رئیس فراکسیون فرهنگیان تأکید کرد: این موضوع مهم مدتی است، که در مجلس مورد بحث قرار گرفته است و اعداد و ارقام متفاوت و نجومی برای اجرایی شدن آن مطرح می گردد، اما تا به امروز ندیدم، که هیچیک از اعتبارات مطرح شده، با کار دقیق کارشناسی، بیان شده باشد.نماینده همدان در مجلس اظهار کرد: غالب موارد براساس حدس وگمان بیان می شود، که متأسفانه همین حدس و گمان ها و عدم انطباق اظهار نظرها با واقعیت رتبه بندی، باعث ایجاد ابهام و فقدان کارشناسی دقیق، زمینه ساز برداشت های نادرست و غیرقابل قبول شده است.حاجی بابایی تأکید کرد: همکاران ما در کمیسیون آموزش با وسعت نظر و دیدگاه مثبت و تلاش وافر نظام رتبه بندی را پیگیری کرده اند، اما محدودیت های ایجاد شده، موجب هدایت این امر به سمتی است که خروجی کار را نمی توان به عنوان نظام رتبه بندی معلمان پذیرفت.
وی ادامه داد:برای رفع این مشکل 9 پیشنهاد برای انطباق آنچه وجود دارد، با نظام رتبه بندی واقعی مطرح نموده ام، که اطمینان دارم با طرح در صحن علنی مجلس و مساعدت نمایندگان، بویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش وتحقیقات لایحه نظام رتبه بندی به معنای واقعی مطرح و مصوب خواهد شد.رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: برای تحقق این موضوع که نظام رتبه بندی معلمان به معنای واقعی براساس کارشناسی، با تامین اعتبار مورد نیاز و مدافع حقوق معلمان و براساس بر مفاد سند تحول بنیادین باشد از همه ظرفیت های مجلس استفاده می شود.نماینده همدان در مجلس تأکید کرد: لایحه نظام رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی از موضوعات بسیار مهمی است، که به هیج عنوانی قابل اغماض نیست و با عزم نمایندگان مجلس، بویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات امیدواریم به یک لایحه جامع و منطبق باسند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دست یابیم و همچنین همسان سازی حقوق بازنشستگان کشور و لشکری و تأمین اجتماعی را نهایی کنیم.
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت پیشبرد طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: آموزش و پرورش صرفا یک دستگاه اجرایی است و منتظر خروجی مجلس شورای اسلامی هستیم تا این طرح را تصویب کنند.
او ادامه داد: براساس آنچه در بند و تبصره ٢ قانون بودجه سال ١۴٠٠ آمده، ١۵٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ٢٠ هزار میلیارد تومان باید بین ١٢ مورد از جمله رتبه بندی فرهنگیان تقسیم شود و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مبلغ قابل توجهی را به این طرح اختصاص دهد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از تصویب قانون یک ماه برای تدوین آیین نامه اجرایی زمان لازم است، گفت: به محض تصویب رتبه بندی فرهنگیان این کار را انجام میدهیم.
احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که در بازنگری جدید مجلس شورای اسلامی بار مالی رتبه بندی تغییر میکند؟ گفت: آنچه برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده عدد بزرگی است بر این اساس تمام تلاش ما بر این است تا حداقل از شهریور ۱۴۰۰ طرح رتبه بندی را برای معلمان اجرا کنیم تا این کار روی روال بیفتد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظر داریم تا رتبهبندی به مرحله اجرا برسد و برای سال آینده یعنی ۱۴۰۱ این کار را با اعتبار بهتر و بار مالی بیشتری دنبال کنیم.
درباره زمان بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس گفت:این موضوع باید از طریق مجلس پیگیری شود و نمایندگان هم قول دادند تا از هفتم مهر که مجلس فعالیتش آغاز میشود این موضوع در اولویت باشد.
مجید انصاری نماینده ممسنی در پاسخ به پرسش برخی از فرهنگیان حوزه انتخابیه با موضوع طرح رتبه بندی معلمان گفت: مجمع نمایندگان فارس موافق این طرحند و در مجلس پیگیر آن هستند.به گفته او مجلس در رابطه با حل مشکلات فرهنگیان پیگیر است و علاوه بر طرحی که درباره رتبه بندی فرهنگیان آماده شده، از دولت نیز برای رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان مطالبه می کند و بر فعالیت مسئولان امر نظارت دارد. انصاری درباره تامین بودجه این طرح، اجرای بند هفت و پرداخت حقوق و مزایا متناظر با ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها گفت: در این باره نگرانی هایی وجود دارد که مجلس تمام تلاش خود می کند تا بودجه تامین شود و در این رابطه در حال رایزنی با دولت است. مجمع نمایندگان فارس به طور جد پیگیر این موضوع است و از کمیسیون آموزش نیز پیگیری ها را انجام خواهیم داد تا این طرح متناسب با بودجه اجرا شود و بهبودی در وضعیت معیشتی فرهنگیان به وجود آید.
مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نقدهایی را به لایحه رتبه بندی معلمان وارد دانشته و معتقد است این لایحه باید به کمیسیون برگشته و ایردات آن حذف شود. به گفته او ایراد اول مربوط به ماده ۳ است و باید اسامی معلم پایه ، معلم ارشد ، معلم خبره ، معلم سرآمد و استاد معلم تغییر یابد. استاد معلم به گونه ای است که گویا استاد یک چیز خاصی است و معلم آرزو دارد به آن برسد ، در حالی که این واژه در دانشگاه یا حوزه مورد استفاده قرا رمی گیرد و اسامی باید معلم یار ، معلم پایه ، معلم ارشد و معلم ممتاز و معلم سرآمد تغییر کند. ادامه ایرادات ویس کرمی به قرار زیر است:
ماده ۴:معلمان با مدرک کارشناسی و پایین تر معلم پایه محسوب می شوند و باید تکلیف شروع رتبه بندی و مدارک زیر کارشناسی رو تکلیفش روشن شود. هدف رتبه بندی تفکیک جایگاه دانشی معلمان است، پیشنهاد دادیم رتبه معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از معلم پایه و معلمان زیر کارشناسی از معلم یار شروع شود و بعد قابل افزایش و بالاتر رفتن رتبه باشد.
ماده ۵: در ماده ۵ پیشنهاد داده ایم آنهایی که از قبل در استخدام آموزش و پرورش بوده اند، رتبه های آنها قابل افزایش است .
ماده ۶: در این ماده گفتیم، دوره توقف برای معلمان مناطق محروم ۴ سال باشد ، برای اینکه به تشویقی برای این معلمان تبدیل شود.
ماده ۷: حساس ترین ماده برای ما ماده ۷ است. این بند تعیین کننده میزان حقوق ناشی از رتبه بندی است. این بند متاسفانه دو رتبه از دانشگاه رو در نظر گرفته که هر دو تقریبا حذف شده اند. آموزشیار همان لیسانس های و مربی ها فوق لیسانس های دانشگاه بودند.اشکال اول این است که خود لیسانس رو با زیر لیسانس نظیر کاردانی و دیپلم یکسان در نظر گرفته است. اشکال دوم فوق لیسانس و دکتری رو همتراز و هم سطح دانسته است. اشکال بعدی اینکه به ازاي هر رتبه درصدی به حقوق اضافه میشود و بخشی از رتبه بندی قانون مديريت خدمات کشوری است .اشکال دیگر اینکه یک معلم با هر مدرکی میتواند سرآمد یا ممتاز باشد. اشکال چهارم قطع مدرک و رتبه است.
اصغر سلیمی درباره "طرح نظام رتبه بندی معلمان" و مطالبه این قشر برای تحقق آن، اظهار کرد: معلمان زیرساختهای فرهنگی کشور را به وجود میآورند به همین دلیل توجه به آموزش و پرورش باید از اولویتهای اصلی دولت باشد و قطعا اگر میخواهیم آینده کشور و توسعه آن تضمین شود باید به پدیده آموزش و معیشت معلمان نگاه ویژه داشته باشیم به طوری که یک معلم نباید هیچ دغدغه مالی داشته باشد.وی افزود: معلمان نسل آینده کشور را تربیت میکنند به همین دلیل یک معلم نباید دغدغهای به جز آموزش و تربیت دانش آموزان داشته باشد. حقوقی که هم اکنون معلمان دریافت میکنند به هیچ وجه جوابگوی مخارج زندگی آنان و تورم فعلی نیست پس باید یک طرح جامع برای حل این مشکل داشته باشیم.
نماینده مردم سمیرم در مجلس، تصریح کرد: مجلس و دولت به دنبال این هستند که بحث رتبه بندی معلمان را به یک وضعیت مناسب برسانند. به همین دلیل کمیسیون آموزش جلسات زیادی در این باره تشکیل داده و پیگیریهای لازم را با حمایت رئیس مجلس انجام داده است. امیدواریم دولت هرچه سریعتر وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند تا با هماهنگی و هم افزایی مجلس و وزارت آموزش و پرورش طرح نظام رتبه بندی معلمان را محقق کنیم تا فرهنگیان به حق خود برسند.سلیمی ادامه داد: هم اکنون مشکل اصلی بر سر راه رتبه بندی معلمان نبود اعتبار و بودجه کافی برای اجرای آن است. با شرایط اقتصادی کشور باید منابع مالی اجرای این طرح مشخص شود و دولت اگر بتواند منابع مالی طرح را تعیین کند رتبه بندی معلمان محقق میشود. شورای نگهبان طرحهایی را که منابع مالی مشخصی ندارند رد میکند به همین دلیل دولت باید منابع مالی طرح رتبه بندی معلمان را با همکاری سازمان برنامه و بودجه مشخص کند تا تصمیم گیری راحت شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح نظام رتبه بندی معلمان، هر فرهنگی متناسب با سابقهای که دارد ارتقا پیدا و حقوقهای آنان به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند به طوری که تقریبا ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها را دریافت میکنند. معتقدم با توجه به تلاشهایی که در حال انجام است منابع مالی اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۱ تعریف میشود که در این صورت در برنامه هفتم توسعه، مجلس رتبه بندی معلمان را به عنوان یک برنامه پنج ساله تصویب میکند.